- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

In the November 25 session of the MH17 trial at Schiphol – the final one for this year —  presiding judge Hendrik Steenhuis  ruled to accept only those investigations requested by the defence lawyers which are certain to incriminate Lieutenant Colonel Oleg Pulatov. Pulatov is the only one of the four accused to present a defence to the Dutch indictment for destruction of the aircraft and the murder of all 298 passengers and crew on board. 

Accepting the state prosecution’s advice to reject the defence lawyers’ attempts to probe evidence for alternative scenarios of the shooting-down of the Malaysian Airlines aircraft on July 17, 2014, Steenhuis said: “if the main scenario cannot be proved” – the prosecution’s case that the Russian military command sent a BUK missile into eastern Ukraine where the four accused fired it – “then that leads automatically to the verdict of not guilty”.

Steenhuis announced he is ready to accept all the self-incrimination Pulatov’s lawyers have already presented from their client. But he insisted that if Pulatov wishes to testify to the court, that must be done in a live interrogation by the court and cross-examination by prosecutors – a condition Steenhuis has disallowed for any other witness in the case.

Steenhuis also ruled to accept the defence lawyers’ request to interview the commander of the Russian Army’s 53rd  Anti-Aircraft Missile Brigade on the same terms. Steenhuis has previously refused to allow any evidence or testimony from Russian Army Major General Igor Konashenkov on Ukrainian deployment of BUK missiles, including the one identified by prosecutors as having caused the destruction of the aircraft. The evidence against the 53rd Brigade was fabricated by a NATO propaganda unit; until now it would not have been admissible in the court trial if the defence lawyers had not applied to interview the brigade commander, Colonel Sergei Muchkayev.   

Steenhuis also expressed his appreciation for the videotaped interviews the defence lawyers have presented in court with Pulatov, together with a recent film of remarks by Colonel Sergei Dubinsky, the second of the four accused.  These films will now be used, Steenhuis ruled, by Dutch government experts and the investigating judge to match Pulatov’s and Dubinsky’s voices with telephone taps prepared by the Ukrainian security service, the SBU. The experts and the investigating judge will remain anonymous, and will not testify directly in court.

In concluding the preliminaries before the trial of Pulatov, Dubinsky, Igor Girkin (Strelkov), and Leonid Kharchenko commences next February 1, Steenhuis’s new ruling anticipates that if the Russian Government decides to dismiss the Dutch defence for incompetence and abandon the show trial, it will appear more guilty than if the Dutch defence had never begun.

(more…)

- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

Vladimir Putin liked to call the White House officials he met in mid-1999 by their first names,  except for Strobe Talbott of the State Department whom he called Mister Talbott.  

That was when Putin was Secretary of the Security Council, and his direct US counterpart was the White House National Security Advisor, Samuel (Sandy) Berger. In August of that year Putin was promoted to Prime Minister, and he began to take calls from President Bill Clinton. Putin began calling him Bill at their first face-to-face meeting in Auckland, New Zealand, on September 12, 1999, It was there Putin confided that President Boris Yeltsin did things that were “simply mistakes”.

Clinton avoided calling Putin Vladimir when they spoke by telephone on January 1, 2000, after   Putin had replaced Yeltsin the night before as acting President. “Hello Vladimir”, Clinton addressed him for the first time by telephone on March 27, 2001; Putin’s election the day before had been confirmed.

The newly released Clinton-Putin records reveal a string of Putin concessions to ingratiate Clinton which went unreciprocated by the time Clinton left office in January 2001. The Clinton archive also exposes that Clinton patronised Putin, demanded, threatened, extorted, and lied his head off.

(more…)

- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

All that glisters isn’t gold. But as all Russian goldminers know, when it comes to the reputation of the mining company, its chief executive,  and its share price, glister will do just as well. That has been the view of Suleiman Kerimov (lead image, right) whose Polyus is Russia’s most important goldmining company.  

Glister has been Kerimov’s lucky colour; his longtime chief executive Pavel Grachev (left), the same. Through one of his children, Kerimov owns and controls Polyus.  Grachev does everything Kerimov senior has been telling him to do since 1998, twenty-two years ago.  Last month Kerimov senior told Kerimov junior to tell Grachev to start advertising Sukhoi Log (Russian for “Dry Gulch”), an underground store of gold in southeastern Siberia whose ownership has been fiercely fought over by international and Russian mining companies since 1992.

Unmined still, but firmly in Papa Kerimov’s possession, Sukhoi Log’s prospective value has more than doubled Polyus’s share price this year – and double the share price gain of Newmont of the US; triple that of Barrick of Canada, the international leaders of the gold world.  

But that’s on the Moscow stock market this year. Kerimov and Grachev are hoping Sukhoi Log will now draw US sharebuyers with an acceleration in annual gold production and  future, life of mine output which is also much faster than Newmont and Barrick.

Kerimov’s glister has always been mistaken for gold at the Financial Times,  so Grachev started his campaign there on October 22.   He then gave an expansive interview in Kommersant last Tuesday.

When we last reported on Grachev,  it was only to spell his name in the caption under an official photograph of the board of directors of Polyus Gold,  when it passed out of one pair of oligarch hands, Mikhail Prokhorov’s, into Kerimov’s. That was in 2014.  By then the market capitalisation was $9.5 billion,  down from its peak of $13 billion in December 2010. Renamed Polyus instead of Polyus Gold in 2016, this week the company is worth the rouble equivalent of $29 billion. Its share price on the Moscow Stock Exchange (MOEX, formerly MICEX) has jumped by 124% in the year to date.

The value of this goldminer has not always reflected the price of gold or the value of the gold reserves Polyus owns, mines, or is planning to mine. The company has often been calculated to be worth what the market thinks of Kerimov, Prokhorov, or before him another Russian oligarch, Vladimir Potanin. Grachev’s new job this week, as it has always been his job, is to rub the oligarch glister off the company, and turn its share price into true gold. As if Kerimov wasn’t there.  

(more…)

- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

Vkusville sounds half Russian, half French. Piquant, you might say – пикантный.

The name can be translated into English as Taste Town. But for the name of a new chain of food stores this sounds so hackneyed that in your average American or British town you would expect to find there all the sugarised, carbohydratised,  and preservatised foodstuffs in the brand-name packages you can find everywhere else in the civilised, genetomodified world. So if you have the money to indulge your appetite, you would leave the cliché store to the plebs to patronise. Not you, nor the bourgeoisie in general.

Moscow is quite different; but not because it doesn’t have an unequal distribution of income, a class of plebians below, a bourgeois class above, and a power elite above them, each with their distinguishing consumer and shopping ideology. That hierarchy of class taste has been the most enduring import from the US, and the most effective NATO strike across the Russian frontier, since Mikhail Gorbachev first invited it; Boris Yeltsin accelerated it; and Vladimir Putin – well, that’s another story.

Not because of him, however, but because of the economic and propaganda warfare waged against all Russians by the US, UK, German and French governments since 2014, Vkusville stands for the taste for Russian independence;  for the revival of national (Soviet) foods;  and for the rejection of everything the globalised food industry has been selling to Russia.  The outcome in Moscow – also growing in St Petersburg, Nizhny Novgorod, Kaluga, Bryansk, Tula and Voronezh — is the chain of specialty food shops calling themselves Vkusville.  Since 2012, they have multiplied in just eight years to more than one thousand two hundred, with a revenue in 2019 of  Rb82.5 billion ($1.3 billion). That’s an annual growth rate of 51%. Profit for last year came to Rb3 billion ($47 million) – that was an increase over 2018 of 163%.  

A year ago, Vkusville advertised these numbers to New York investment banks in the hope of selling part of the Russian shareholder’s stake in the business to the Nasdaq stock market – for a healthy number of dollars.

(more…)

- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

Dutch and Russian state officials combined last week to turn the trial of the fate of Malaysia Airlines Flight MH17 into a farce.

Two Rotterdam police defenders, Sabine ten Doesschate and Boudewijn van Eijck, engaged by a Russian foundation to represent Lieutenant-Colonel Oleg Pulatov, one of the four accused,  pretended to investigate evidence the prosecutors have rejected, and the presiding judge, Hendrik Steenhuis, together with an investigating magistrate whose name is kept secret, have already dismissed.  

Pulatov and Colonel Sergei Dubinsky, the second of the four accused by the Dutch of murder in the shooting-down of the aircraft and deaths of 298 people on board on July 17, 2014, pretended to be naïve in asking to be believed; provided videotapes of themselves offering to prove their innocence; and inviting the prosecution and Steenhuis to dismiss their truthfulness.  The prosecutors will make their presentation this week. The judge has announced he will rule on the defence requests on November 25.

The Dutch prosecution service pretended to report the three days of proceedings with the summary:  “the defence is of the opinion that additional investigation is required to find out more about the reliability and value of the evidence put forward by the PPS [Public Prosecution Service] and about evidence that was not put forward by the PPS but could nevertheless be important”.

The trial is broadcast live in Dutch with simultaneous translation into English. Spokesmen for the prosecution press service said they have no idea how the English voiceover record of each day’s hearing could be purchased, or if it was available at all.

The Russian state media organisation RT pretended to have had “technical capacity” difficulty reproducing the first day’s hearing in the YouTube format it has been broadcasting on the internet since the trial began on March 9. RT management then admitted they have ceased providing this archive record unless a one-time or subscription payment is made. “Ruptly is a B2B agency providing services and materials to the international media across the globe”, said the Moscow manager for RT’s Ruptly subsidiary. “The material in question with translation in English is available for Ruptly subscribers.”

No mainstream western media have paid. They also refused to report the defence presentations as news.

(more…)

- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

Demjin Doroshenko, a Ukrainian-Australian who says he was employed by the Ukrainian security service SBU at the crash site of Malaysia Airlines Flight MH17 to report what the SBU intended in the western media, has replied to last week’s reports about his role.

Responding to publication of a classified interview record with Doroschenko conducted by the Australian Federal Police, and sent to the Dutch prosecutors in The Hague, Doroschenko now says he was defamed. Calling the Australian and Dutch police “criminals”, he says he “will write the truth that no one has seen yet.”

(more…)

- Print This Post Print This Post



By Alexei Anpilogov, Moscow*
  @bears_with

A unique icebreaker will create a new geopolitical reality for Russia.
Russia has large-scale plans in the Arctic – and the world’s most powerful nuclear icebreakers will ensure Russia’s presence in this crucial region. Three icebreakers of the LK-120YA Leader project will be built according to the strategy for the development of the Arctic zone until 2035 approved by the President of the Russian Federation. What is unique about this ship and what tasks will it solve?

(more…)

- Print This Post Print This Post

by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

Alexei Kudrin (lead image) , officially Russia’s state auditor, is the irrepressible successor to President Vladimir Putin upon whom the oligarchs, the western secret services and the London and New York financial press agree.

Their dream team for regime change comprises Alexei Navalny as president; Kudrin as either Vice President or Prime Minister. According to the latest nationwide poll of political trust, Navalny is the trusted choice of between 2% and 4%, no better than he was polling three years ago. Last month, however, Kudrin, had  fallen off the trust list altogether. A year ago, he managed to make it on to the distrust list, running just behind Navalny between 2% and 3%.   

It’s his insignificance that Kudrin has determined to do something about. So last week he issued a three-year macro-economic strategy for the country. As the Moscow financial press noticed, this is the first time the Accounting Chamber exceeded its official mandate, challenging both the Finance Ministry and the Central Bank.

(more…)

- Print This Post Print This Post



by John Helmer, Moscow 
  @bears_with

A freelance Australian-Ukrainian reporter named Demjin Doroschenko (lead image),  employed by the Australian, British and US press to report from the crash site of Malaysia Airlines Flight MH17 in July 2014,  has been exposed this week as an  agent of  the Ukrainian Security Service (SBU). Reporting to a figure he calls “my SBU handler”, he had been operating in the Donetsk area before and after the crash, and had been spying on groups fighting the Ukrainian regime in Kiev.

In the record of an interview  Doroschenko gave to agents of the Australian Federal Police and Australian foreign ministry in Kiev in March 2015, the man admitted he had been paid by the SBU to pass himself off as a freelance journalist for western media in the Donetsk area before and after the MH17 shoot-down. He had met, he said, with Australian Federal Police (AFP) and Dutch police in July 2014, and then again in November of that year, to give them physical evidence he said he had taken from the crash site, as well as purported witness testimony identifying a Russian missile unit as the cause of the aircraft shoot-down.  The evidence appears to have been given to him by the SBU.

Doroschenko also ackowledged that he had been trying to sell his information to Dutch police investigators until the SBU confiscated his computer files, and handed them over to the Dutch directly.

The media which paid Doroschenko to report from the MH17 crash scene included the Australian Broadcasting Corporation (ABC), a state broadcaster; the Murdoch press in Sydney and in London; Associated Press;  and NBC of New York.

Of the 298 passengers and crew killed on board the aircraft, 189 were Dutch; 44 were Malaysia; 27 Australian; 12 Indonesian; and 9 British. 

Reporting to the Sydney Morning Herald on July 18, the day after the shoot-down, Doroschenko categorically denied the Ukrainian government forces were responsible. “They don’t have any weapons like this that could have brought down an airliner at ten thousand meters. No way. So it had to come from the other side and only a very modern weapon system could have done that. I can only think it would have been deliberate, because air defense systems have IFF recognition system so you can tell if it is a military aircraft or a civilian aircraft you are going to shoot down. It could only have come from across the border. It is an act of absolute barbarism and terrorism in my opinion.”

(more…)

- Print This Post Print This Post



By Evan Jones, Sydney
  @bears_with

The MH17 was brought down over six years ago. John Helmer, with others, has compiled a book on the farce that has attended the pursuit of cause and culprits. Australia’s involvement is peculiarly both integral and marginal.

(more…)